De gemeente Horst aan de Maas loopt achter op het gebied van elektrificatie van personenauto's in vergelijking met soortgelijke gemeenten. Uit recente data van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat slechts \'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'1 op de 20 personenauto's in Horst aan de Maas een stekkerauto betreft, zijnde plug-in hybrides of volledig elektrische voertuigen.
Terwijl het totale aantal stekkerauto's in Nederland de mijlpaal van 1 miljoen overstijgt, blijven de cijfers in Horst aan de Maas ver achter bij het landelijke gemiddelde. Deze bevinding werpt licht op regionale verschillen in de acceptatie van elektrische mobiliteit.
De ontoereikende vertegenwoordiging van stekkerauto's in deze gemeente roept vragen op over de bijbehorende infrastructuur en investeringen in duurzame mobiliteit. Lokale belanghebbenden en beleidsmakers staan voor de uitdaging om de transitie naar elektrische voertuigen te versnellen.
De achterblijvende elektrificatie van personenauto's in Horst aan de Maas heeft implicaties voor het milieu en de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Het is essentieel dat er actie wordt ondernomen om deze kloof te overbruggen en een groenere toekomst te waarborgen.